POCTA HEJTMANA LIBERECKÉHO KRAJE PRO JANA SCHMIDA OČIMA JANY KOPECKÉ
20. 10. 2022 byl Jan Schmid, zakladatel, umělecký šéf a ředitel Studia Ypsilon, oceněn spolu s dalšími skvělými osobnostmi mužů a žen různých oborů, kteří svou činností vtiskli nesmazatelnou stopu do historie regionu, Poctou hejtmana Libereckého kraje.
Cenu jsem z důvodu jeho aktuální zdravotní indispozice přebírala
v Liberci já a tento okamžik ve mně probudil amalgám vzpomínek.
Narodila jsem se ve stejném roce jako Ypsilonka. Její první krůčky a
hledání jsem trávila v pražských jeslích a školce, zatímco moje maminka
Jana Synková ještě studovala DAMU. Její umělecký kurs na sever pak
zásadně ovlivnil i můj život. Moje nejstarší vzpomínka na Liberec má
v mé paměti navždy podobu strašidelných železných oblud dunících na
kočičích hlavách, jak se 21. srpna 1968 za ranního rozbřesku valí
Zhořeleckou ulicí. Chodník před hereckou ubytovnou byl plný zděšených
dospělých v pyžamech a já ve svých pěti letech zpanikařila, že jsem
ztratila maminku. Natrvalo jsem přišla do Liberce až o 3 roky později, ale
následující léta byla pro mne z odstupu let nejdůležitějším obdobím
mého života. Dospívala jsem doslova v zákulisí Ypsilonky, kterou
v Liberci každý znal, a zároveň jako každý v tomto věku jsem si
vytvářela svoji vlastní identitu. Dýchala jsem vzduch prosycený barvami a
naivními liniemi ypsilonkovských plakátů, nezaměnitelnou vůní zkušeben a
jeviště, zvláštní pospolitosti a soužití celého ansámblu divadla od
herců po techniku, i hmatatelného souznění večerního jeviště a
hlediště, v němž diváci spoluvytvářeli divadelní zážitek svým
zájmem a porozuměním pro nevšední metaforický jazyk tohoto divadla.
V době přituhující normalizace, kdy se hroutily životy a ideály, byla
adresa Moskevská 18 bránou do naděje, úlevy a víry, že se Sovětským
svazem to nemůže být na věčné časy, protože živá skutečnost je jiná,
v humoru se skrývá pravda a všechno je vždycky trochu jinak. Divadlo se
každý večer otřásalo smíchy, bavili se diváci i herci, ale domů se
vraceli s hřejivým pocitem, že v tom šedivém světě totality se aspoň
na chvíli nadechli v prostoru, kde lze vést svobodný dialog o skutečně
důležitých věcech a tématech, ať už to byl Michelangelo nebo Hašek…
nebo Večery na přidanou.
Ypsilonka vytvořila ostrůvek svobodného komedianství ve městě, jehož
charakter v mnohém tvoří okolní hory i složitá poválečná historie. Ve
městě, kde si normalizační moc po 1968 obzvlášť hlídala jakékoliv
projevy občanské svobody. Hory však rodí lidi tvrdé a paličaté,
s vysokou schopností přežít. V libereckém ateliéru Karla Hubáčka se
zrodil projekt vrcholného díla architektury a techniky, které bylo
vyznamenáno Cenou Augusta Perreta Mezinárodní unie architektů, a navzdory
době, která utlumovala vše hravé a lehké, už v 70. letech stál nad
Libercem originální televizní vysílač jako dílo nespoutané kreativity,
vynalézavosti a zároveň pokory ke svému okolí. V Liberci žily další
skvělé osobnosti a spousta svobodných lidí, kteří hledali svou pravdu a
útěchu v horách a činnostech, ve kterých nacházeli pro sebe smysl
navzdory režimu.
Liberečtí diváci Ypsilonce porozuměli a nebyl večer, kdy by nebylo
vyprodáno. V tom jsem vyrostla a považovala jsem to za normální. Tak to má
být. Svou identitu jsem prožívala v srdci dalšího libereckého fenoménu,
v pěveckém sboru Severáček, v náruči osobností, které pro mne stejně
jako pro každého, kdo touto školou prošel, znamenaly kromě
nezapomenutelných prožitků zpěvu a života sboru doživotní vzor zejména
v přístupu k práci, umění a životu vůbec. Byla jsem liberecký patriot
a jsem jím dodnes. Našla jsem tam sestru, narodil se tam můj bratr.
Ypsilonka se koncem 70. let přestěhovala do Prahy a zanedlouho se tam
přesunul i můj život. Teprve v hlavním městě, kde jsem se vlastně
narodila, jsem po letech pochopila, že atmosféra, v níž jsem prožila své
formativní roky, vůbec nebyla tak samozřejmá. Praha je jedno
z nejkrásnějších měst Evropy, dnes leckteří turisté tvrdí, že
i světa, byla taková i tehdy, kdy barokní paláce pomalu chátraly a
všudypřítomné transparenty s věčnými sliby vazalství sovětským
“bratrům” hyzdily nemilosrdně kdejaký kout. Je to srdce naší historie.
Je to můj domov. Domovy mám ale dva. Kdykoliv uvidím zdálky siluetu
ještědského hřebene s Ještědem, jsem také doma.
Ypsilonka má tedy svou libereckou historii a svou pražskou. Přestože ta
pražská dnes lety převažuje nad libereckou, vše, co jí tvoří, se
narodilo tam. Ze starých členů dnes zbývají poslední matadoři, Ypsilonkou
od té doby prošla předlouhá řada herců, scénografů, hostujících
režisérů, divadlo měnilo zřizovatele i prostory, než zakotvilo
definitivně v budově České spořitelny na adrese Spálená 16. Mnozí, co
Ypsilonkou prošli, se stali slavnými hvězdami i mimo divadlo, ale všichni
na své působení v ní vzpomínají s velkou vděčností. Ypsilonka se
proměňovala celých 60 let zároveň s dobou, nebo lépe, vždy o krůček
před dobou. V uvolněnosti hledání témat a výrazu, v důrazu na
rozvinutí potenciálu jednotlivých hereckých osobností (o němž často
neměli ani tušení, že jej mají), unikátní metodě kolektivní
improvizace, díky níž vznikaly scénické tvary, které nelze vytvořit
u psacího stolu, zůstávalo divadlo stále živé, autentické a o něčem.
To něco bylo a je schopnost Jana Schmida provokovat herecký potenciál, cítit
v kontrastech jevů a situací nový, běžně nevnímaný záblesk pravdy,
bořit schémata reality a měnit úhly pohledu na věci a děje, o kterých si
třeba myslíme, že je známe, ale jak říká sám s oblibou: „ono je
všechno ještě taky trochu jinak“. Představení Ypsilonky se nepodobá
žádnému jinému divadelnímu tvaru, ať je téma jakékoliv, vždy bude
nahlíženo trochu shora, trochu ze strany, s humorem a spoustou muziky, bude
to zážitek světského komedianství, kde je na jevišti důležitý každý a
zároveň všichni a stejně tak důležití jsou i diváci v sále, protože
jen ve společném zážitku se rodí divadlo. A dobré divadlo se rodí tam,
kde mu diváci rozumějí, kde vyjadřuje něco autentického a živě
pociťovaného v nich samých.
Takto jsem se naučila v Liberci chápat smysl divadelního zážitku. Teprve
po letech jsem si uvědomila v celém rozsahu, jak unikátní divadlo v té
době nesvobody a daleko od hlavního města se v Liberci narodilo a působilo,
a jak obrovský význam muselo mít pro všechny diváky s otevřeným vztahem
k životu a světu, žijících tehdy v začarované pevnosti vládnoucí
dělnické quasikultury. Tehdejší schizofrenie „co je venku a co doma“
byla obecná a celkem samozřejmá. Jenže moje doma byla Ypsilonka. Doslova.
Herecké ubytovny jsou dodnes v té samé budově v nejvyšším patře.
Jako pro všechny, kdo Ypsilonkou prošli, se i pro mne stala podstatnou
součástí mé identity a nejen proto, že je to moje rodina. Divadlo je
umění okamžiku, každý den umírá a znovu se rodí. Nikdy nelze vrátit
autentické zážitky zpět. Zbývá výtvarná tvář divadla, fotografie,
texty o divadle. Ale já věřím, že každý, koho Ypsilonka kdy pobavila a
komu otevřela nové pohledy, si tuto zkušenost nese v sobě jako každý
silný životní zážitek, který obohacuje a formuje a který nelze nikomu
nikdy vzít.
Ypsilonka je výjimečný divadelní fenomén a její zakladatel, autor
výtvarné tváře divadla, tvůrce základního tvůrčího principu metody
kolektivní improvizace, autor textů, pedagog, spisovatel, herec a režisér,
rozhodně patří k osobnostem, které se výrazně zapsaly do historie Liberce
a jeho kulturních dějin. Pocta hejtmana Libereckého kraje je důstojným
oceněním jeho přínosu tomuto magickému a hrdému městu v kotlině mezi
Lužickými a Jizerskými horami.