Studio Ypsilon bude mít nového ředitele

Novým ředitelem pražského divadla Studio Ypsilon se od 1. března stane děkan pražské DAMU František Tománek. Jeho koncepce počítá se změnou právní formy stávající příspěvkové organizace. Výsledky výběrového řízení dne 20. 1. 2025 schválili radní hlavního města, jehož je divadlo příspěvkovou organizací. Jiří Sulženko, ředitel odboru kultury a cestovního ruchu hlavního města Prahy v rozhovoru pro Divadelní noviny říká, že vítězný projekt zachovává návaznost na předchozí éru a je i zárukou posunu vpřed.

Jaká byla kritéria pro budoucí podobu Ypsilonky, uvažovali jste o nějaké formě pokračování programu Jana Schmida anebo jste se spíš klonili k tomu, aby vznikla nová éra divadla?

Vítězný projekt podle odborné komise nejlépe naplnil zadání výběrového řízení na ředitele Studia Ypsilon, jedné z deseti divadelních příspěvkových organizací zřizovaných hl. m. Prahou. Jeho zaměření na experimentální studiovou formu a legendární postavení mezi divadly malých forem, které si divadlo vydobylo, bylo šedesát let spojené s osobností Jana Schmida. Cílem výběrového řízení tedy bylo najít novou vizi směřování divadla, aktualizovat jeho organizační a provozní fungování a také transformovat stávající model příspěvkové organizace na jinou formu právnické osoby, kterou by už Praha nezřizovala. Tato formulace je uvedená i v usnesení RHMP č. 1975 ze dne 23.9.2024.

Co na vítězném projektu zaujalo komisi nejvíc?

Důvodů pro tuto volbu byla celá řada. Komisi oslovila zejména v projektu deklarovaná úcta k odkazu zakladatele Ypsilonky Jana Schmida a návaznost na jeho působení na DAMU. Zároveň ale také jasný směr vpřed ve smyslu nereplikování dosavadní poetiky a důraz na mladou generaci divadelníků. Vzhledem k tomu, že Jan Schmid nenavrhl svého nástupce sám, bylo výběrové řízení nezbytné.

Kolik uchazečů se sešlo ve výběrovém řízení?

Tři.

V tisku se objevila kritika ze strany členů stávajícího souboru, konkrétně Petra Vacka, který měl plán, jak divadlo zachovat, oživit a převést na jiný finanční model, měl to být projekt Petra Jančaříka. Proč komise tento projekt se silnou návazností na předchozí éru odmítla?

Projekt Petra Jančaříka se naopak k minulé éře a současné situaci poměrně ostře kriticky vymezuje. Bohužel pan Jančařík v projektu ani při diskusi před výběrovou komisí nepředstavil umělecké vedení svého projektu a nespojil ho s Petrem Vackem – což je jistě škoda, to by pro komisi byl velmi silný argument. Jančaříkův projekt také nepředstavil žádnou změnu finančního modelu oproti současné situaci.

Po novém vedení tedy požadujete změnu financování a organizační transformaci. Jaký je časový horizont?

Vítězný kandidát má za úkol po seznámení se s chodem organizace připravit plán přechodu na novou organizační formu. Očekávaný termín změny je červen 2026, ve stávající podobě má tedy Studio Ypsilon ještě dvě celé divadelní sezóny.

Máte představu, o jaký model půjde, bude Ypsilonku zřizovat více subjektů, přejde na víceletý grant?

Konkrétní podoba organizační změny ještě není projednána. Financování v nové podobě se předpokládá formou dotační podpory od Prahy a významnější zapojení dalších finančních zdrojů a zvýšení soběstačnosti.

A co by to znamenalo v kontextu dalších divadel zřizovaných městem? Praha přece transformaci již před řadou let vzdala a nedokončila ji.

V tuto chvíli se v tomto ohledu zabývá město pouze Studiem Ypsilon.

Zdroj: Divadelní noviny