Studio Ypsilon bude mít nového ředitele
Novým ředitelem pražského divadla Studio Ypsilon se od 1. března stane
děkan pražské DAMU František Tománek. Jeho koncepce
počítá se změnou právní formy stávající příspěvkové organizace.
Výsledky výběrového řízení dne 20. 1. 2025 schválili radní hlavního
města, jehož je divadlo příspěvkovou organizací. Jiří
Sulženko, ředitel odboru kultury a cestovního ruchu hlavního města
Prahy v rozhovoru
pro Divadelní noviny říká, že vítězný projekt zachovává
návaznost na předchozí éru a je i zárukou posunu vpřed.
Jaká byla kritéria pro budoucí podobu Ypsilonky, uvažovali jste
o nějaké formě pokračování programu Jana Schmida anebo jste se spíš
klonili k tomu, aby vznikla nová éra divadla?
Vítězný projekt podle odborné komise nejlépe naplnil zadání výběrového
řízení na ředitele Studia Ypsilon, jedné z deseti divadelních
příspěvkových organizací zřizovaných hl. m. Prahou. Jeho zaměření na
experimentální studiovou formu a legendární postavení mezi divadly malých
forem, které si divadlo vydobylo, bylo šedesát let spojené s osobností
Jana Schmida. Cílem výběrového řízení tedy bylo najít novou vizi
směřování divadla, aktualizovat jeho organizační a provozní fungování a
také transformovat stávající model příspěvkové organizace na jinou formu
právnické osoby, kterou by už Praha nezřizovala. Tato formulace je uvedená
i v usnesení RHMP č. 1975 ze dne 23.9.2024.
Co na vítězném projektu zaujalo komisi nejvíc?
Důvodů pro tuto volbu byla celá řada. Komisi oslovila zejména v projektu
deklarovaná úcta k odkazu zakladatele Ypsilonky Jana Schmida a návaznost na
jeho působení na DAMU. Zároveň ale také jasný směr vpřed ve smyslu
nereplikování dosavadní poetiky a důraz na mladou generaci divadelníků.
Vzhledem k tomu, že Jan Schmid nenavrhl svého nástupce sám, bylo
výběrové řízení nezbytné.
Kolik uchazečů se sešlo ve výběrovém
řízení?
Tři.
V tisku se objevila kritika ze strany členů stávajícího
souboru, konkrétně Petra Vacka, který měl plán, jak divadlo zachovat,
oživit a převést na jiný finanční model, měl to být projekt Petra
Jančaříka. Proč komise tento projekt se silnou návazností na předchozí
éru odmítla?
Projekt Petra Jančaříka se naopak k minulé éře a současné situaci
poměrně ostře kriticky vymezuje. Bohužel pan Jančařík v projektu ani
při diskusi před výběrovou komisí nepředstavil umělecké vedení svého
projektu a nespojil ho s Petrem Vackem – což je jistě škoda, to by pro
komisi byl velmi silný argument. Jančaříkův projekt také nepředstavil
žádnou změnu finančního modelu oproti současné situaci.
Po novém vedení tedy požadujete změnu financování a
organizační transformaci. Jaký je časový horizont?
Vítězný kandidát má za úkol po seznámení se s chodem organizace
připravit plán přechodu na novou organizační formu. Očekávaný termín
změny je červen 2026, ve stávající podobě má tedy Studio Ypsilon ještě
dvě celé divadelní sezóny.
Máte představu, o jaký model půjde, bude Ypsilonku zřizovat
více subjektů, přejde na víceletý grant?
Konkrétní podoba organizační změny ještě není projednána. Financování
v nové podobě se předpokládá formou dotační podpory od Prahy a
významnější zapojení dalších finančních zdrojů a zvýšení
soběstačnosti.
A co by to znamenalo v kontextu dalších divadel zřizovaných
městem? Praha přece transformaci již před řadou let vzdala a nedokončila
ji.
V tuto chvíli se v tomto ohledu zabývá město pouze Studiem Ypsilon.
Zdroj: Divadelní noviny