Hudební kratochvíle kolem flétny, která je kouzelná. Wolfgang Amadeus Mozart, Jan Schmid Divadlo

V Ypsilonu opravdová senzace. Rituální komedie. Hudební divadlo s výsostným objevem, jež souvisí se vznikem opery Kouzelná flétna. Jak to tenkrát bylo a kdo za vším stál, kdo nejspíš vyprovokoval W. A. Mozarta k napsání několika uměleckých hitů, jež zůstávají nezapomenutelné pro příští časy a jsou srovnatelné vždy s tím nejlepším? Tím záhadným mužem byla geniální osobnost, která do dnešní doby zůstala téměř zapomenuta. Tento fakt dá ráz i našemu představení. Z hlediska tématu a tohoto našeho výkladu je to inscenace aktuální, do dnešní doby jak dělaná!

Recenze a ohlasy diváků

„Před divákem se tak odehrává koláž scének i jednotlivých výstupů, které se více či méně vztahují k základnímu tématu, někdy je však souvislost tak rozvolněná, že se jen těžko dá kontext vysledovat, v inscenaci však přesto zůstává především pro svou zábavnost. Hravost a zábavnost jsou tedy hlavními pilíři večera. (…) co však zůstává, je radostný pocit vyvolaný všemi těmi mistrovsky zvládnutými hudebními hříčkami, což bez diskuzí potvrzují nezastírané úsměvy publika. Hlavně tato hudební kreace vyvolává puzení vidět představení znovu.“ (Marie Třešňáková, web ČT24 – Kultura, 23. ledna 2015)


„(…) Divák sleduje vášnivě rozhádanou zkoušku na operu, postavy, které se diegeticky proplétají a propadávají svými komentáři z minulosti do současnosti, a mezi nimiž vířivě poskakují tři královniny dívky, opentlující příběh svým půvabem (výborné výkony Paulíny Labudové, Renaty Rychlé a Kamily Kikinčukové), a dobře se baví po celé dvě a půl hodiny – to samo je hodno obdivu. Ne vše je plně srozumitelné, tomu kdo nezná Kouzelnou flétnu, ne vše vyjde, jak má, ale přes tyto handicapy, jež si inscenátoři dobrovolně o své újmě ukládají, je celkový výsledek více než pozoruhodný a rozhodně hodný zhlédnutí. Klíčem k úspěchu je totiž to nejpodstatnější: vtipné, nápadité, hravé hudební aranžmá Miroslava Kořínka a živá bezprostřednost hudebního nastudování, jíž se účastní všichni, byť každý svým specifickým dílem. I s těmito výhradami je pro mne inscenace Sežeňte Mozarta! zdaleka nejlepším počinem Ypsilonky minimálně v této dekádě.“ (Ivan Žáček, Divadelní noviny, 3. února 2015)


„Kombinací skutečně zpívaných partů a hravého přístupu k operní klasice proto vytvořil lehké dílo (…). (…) vznikla svěží a rozverná hra, která nadchne nejen entuziastickými výkony herců, ale i skvěle zvládnutou hudbou a zpěvem. Mezi nejsilnější části patří samozřejmě duet Papagena s Papagenou. Adaptace hudby, která zazní v podání houslí, flétny i piana na jevišti živě, se ujal dirigent Miroslav Kořínek.“ (Tomáš Šťástka, MF Dnes – Kultura, 21. ledna 2015)


„(…) Sežeňte Mozarta bylo naprosto fantastické! Skvělé herecké obsazení. (…) Klobouk dolů před všemi herci. Jak zvládli vtipné scény, hraní na hudební nástroje (vtipná byla výměna houslí za flétnu) a ještě k tomu tak perfektně zpívat. Výkon to byl opravdu náročný. Nehledě na to, že někteří herci mluvili i japonsky, což jsem až na konci zjistila proč. Je to takové to představení, po kterém si řeknete – bylo to skvělé, na to bych ještě někdy šla. Dlouho jsem si myslela, že pokud v Ypsilonce nehraje pan Lábus, můj oblíbený herec, tak představení nestojí za nic. Tentokrát svou tezi musím přehodnotit, a když hraje Petr Vršek, tak to také není k zahození. Ještě jednou klobouk dolů před všemi herci (…). Zkrátka a dobře představení jsem si moc užila, bavila jsem se neskutečně a všem Ypsilonku doporučuji. Je to moje oblíbené divadlo a ráda se sem vracím.“ (Klára K., 23. prosinec 2017)


Plakát k představení Sežeňte Mozarta!

Divadlo Tisková zpráva

Ilustrace