Utíkejte, slečno Nituš!
Komorní adaptace slavné Hervého operety Mamzelle Nitouche od slovenského básníka a dramatika Ľubomíra Feldeka, v níž autor původní Hervého nápad s převleky nejrůznějšími změnami a dvojím životem postav dotáhl téměř do absurdních rozměrů a vytvořil tak předpoklady pro inspirovanou kolektivní spoluhru všech protagonistů na jevišti, tak typickou pro jedinečnou poetiku Ypsilonky. Večer se nese v duchu hravosti, hudebnosti a duchaplnosti, ale ze všeho nejvíc je večerem nespoutané a dobré zábavy.
„Vďaka Ypsilonke a režisérovi Petrovi Oravcovi za včerajšiu premiéru mojej hry Utekajte, slečna Nituš! Čakal som dobré predstavenie – a predsa bolo ešte lepšie než som čakal.“
— Ľubomír Feldek
Recenze a ohlasy diváků
„(…) jde o inscenaci, která osobitě provádí adaptaci Ľubomíra Feldeka, jenž po svém využívá onoho postavení Hervého operety na skoro nepostřehnutelné hranici mezi hudebním druhem a činoherním žánrem k tomu, aby vyprávěl příběh o dvojnících. (…) Koneckonců i představitelce titulní role je dopřáno bloudit v dvojí duši – trochu v sympaticky přidrzlé Nituš a v poněkud zaskočené dívce z dobré společnosti. Takto se rozehrává divadelně a tematicky dravější příběh o hledání místa v životě, než nabízí příběh o klášterní schovance, která se náhodou stala operetní divou. A to nemluvím o tom, že prostředí divadla se v tomto pojetí stává jaksi přirozeným zázemím těchto proměn. (…) režisér Peter Oravec takto otevřel prostor pro hravost, pro komediální radost z hraní, v němž se herci cítí zřejmě velmi dobře. (…) mohu jen konstatovat, že je velmi příjemnou záležitostí, která v novém pojetí opět osvědčila svou nesmrtelnost.“ (Lidové noviny, J. Císař)
„(…) Petr Vršek jako Celestén a Floridor v jedné osobě se většinu času nachází na hranici psychického zhroucení a Jaroslava Kretschmerová jako matka představená a major de Château-Gibus nás naopak vrátí do reality (…) a rozesměje tak celé hlediště. Hvězdou večera, která probudila slečnu Nituš k životu, byla bez pochyby Lumíra Přichystalová. Předvedla vynikající pěvecký výkon i v kombinaci s pohybově náročnou choreografií a svými grimasami dodala na jeviště vtip i život. Pokud toužíte po oddechu od všedních starostí, večer ve společnosti komorní adaptace Harvého operety Mamzelle Nitouche je tou správnou volbou.Hudba, zpěv, barvy a zkušení herci zajistí divadlo plné radosti a dobré nálady.“ (80 %, informuji.cz, A. Mrzílková)
„Utíkejte! A čím skôr do Studia Ypsilon. Pokojne so sebou vezmite všetkych svojich pribuznych, priatelov, kamaratov či známych a nechajte sa vniest do rozmarného sveta prenádherných melodií tohto ‚vaudevillovského‘ operetného skvostu. Pohladí vašu dušu, kútiky úst vam dvihne do úsmevu, zdanlivo kontroverzné kontrasty snad vobec nikoho neurazia a miestami sa celkom iste naozaj s chutí zasmejete. Nádherne oblečené, noblesne zatancované, kompaktnost celého súboru akcentuje profesionalitu, možno by to este k dokonalosti chcelo aspoň trochu funkčnú scénu, to však velkoryso prehliadnete. Bravo :-)“ (90 %, Patrik, i-divadlo.cz)
Audiopozvánka
Audiopozvánka, kterou zastihnete i na vlnách Českého rozhlasu, hlavního mediálního partnera 55 let Ypsilonky.
Slečna Nituš online
- Rozhovor s režisérem Peterem Oravcem (online, Mozaika ČRO Vltava, čas 17:50)
- V Ypsilonce se hraje opereta (online, reportáž Praha TV)
- Režie: Peter Oravec
- Hudba: Florimond Hervé
- Výprava: Ondřej Zicha
- Hudební nastudování: Dominik Renč
- Hudební přídavek: Miroslav Kořínek
- Pohybová spolupráce: Jan Onder
- Dramaturgie: Jaroslav Etlík
- Hrají: Lumíra Přichystalová (Denisa, Nituš), Petr Vršek (Floridor, Célestin), Jaroslava Kretschmerová (Představená, Major), Kryštof Mende (Inspektor, Corrina, Champlatreux), Renata Rychlá (Herečka Lýdie, Schovanka), Barbora Skočdopolová (Herečka Sylvie, Schovanka), Jan Bradáč (Důstojník Robert, Schovanka), Martin Bohadlo (Důstojník Gustav, Schovanka), Jan Večeřa (Ředitel divadla, Schovanka) a Dominik Renč (Deus ex synthetisator)
- Premiéry: 18. a 20. ledna 2019
- Délka představení: 2 hodiny 30 minut (včetně pauzy)